У світі міжнародних автомобільних перевезень, де кожна деталь має значення, компанія “Рапід” виступає не просто як провідник між точками А та Б, а як ваш надійний партнер у логістиці. Ми прагнемо забезпечити нашим клієнтам не лише високоякісні послуги, а й корисну інформацію, яка допомагає їм краще орієнтуватися у складнощах міжнародних вантажоперевезень. У наших статтях ми ділимося актуальними знаннями та кращими практиками галузі, щоб ви завжди залишались на крок попереду у змінному світі глобальної логістики, з особливим акцентом на безпеку, про яку йде мова в цій статті.
Ризик-менеджмент у транспортних компаніях. Сьогодні своїм досвідом з управління ризиками на транспортному підприємстві ділиться начальник служби охорони праці та безпеки дорожнього руху АТ “КВК “Рапід” В. В. Міхнов. Роботі з дослідження ризиків на підприємстві Володимир Володимирович присвятив понад 10 років. За цей час з’явилися безцінні напрацювання, які можуть бути корисні колегам. Робота з дослідження ризиків проводилася на базі київського ПАТ “КПК “Рапід”, що працює на ринку міжнародних перевезень вантажів понад 25 років. Підприємство у грудні 2015 року було сертифіковано за стандартом ISO 39001:2012 – система управління безпекою дорожнього руху. Стандарт спрямований на скорочення та, у кінцевому підсумку, усунення ризиків виникнення серйозних травм та летальних випадків, пов’язаних з дорожньо-транспортними пригодами. Концептуальне дослідження проблеми управління ризиками на нашому підприємстві ще не завершено. Відсутність чіткої теоретичної та методологічної бази досліджень утруднює хід аналізованих процесів, знижує їх ефективність.
Наразі існує лише один підхід в управлінні ризиками, що включає наступні етапи:
- аналіз ризику;
- контроль ризику;
- фінансування ризику.
Звісно, цей підхід допускає різні модифікації, але суть постановки залишається достатньо однорідною. Аналіз ризику включає визначення та оцінку ризику. Визначення є базою управління ризиком – не можна почати працювати з ризиком, якщо ви не знаєте, що він з себе представляє. Оцінка ризику поєднує в собі оцінку тих ризиків, які вже були визначені з погляду їх ймовірності та з погляду їх серйозності. Контроль ризику містить заходи, спрямовані на зниження його імовірності, виключення або спробу його уникнути, а також зменшення серйозності ризику у разі його настання. Фінансування ризику. У такому випадку перед організацією стоїть питання, як покрити фінансовий збиток від ризиків, які виявляються неприпустимими, не контрольованими на допустимому рівні.
Головна мета фінансування ризику полягає в розподілі його вартості в часі так, щоб пом’якшити фінансовий тиск, під яким опиниться організація у випадку виникнення серйозних збитків. Висока ефективність управління автотранспортним підприємством, її гнучкість, маневреність, конкурентоспроможність з іншими аналогічними підприємствами досягається значною мірою за рахунок підвищення ступеня самоорганізації в процесі управління ризиками. Приходиться постійно враховувати можливі наслідки ризику, уточнювати оцінку можливих втрат у міру розкриття невизначеності ситуації; не ризикувати по-великому для досягнення невеликого прибутку; шукати й використовувати відомі та перевірені шляхи аналізу ризику і не зупинятися на першому знайденому рішенні, продовжувати пошук інших шляхів, не гірших первісного за очікуваними результатами. Практичне значення роботи та як його наслідок карти оцінки ризиків безпеки дорожнього руху полягає у використанні виявлених ризиків з метою скорочення та, у кінцевому підсумку, усунення виникнення серйозних травм та летальних випадків, пов’язаних з дорожньо-транспортними пригодами.
У нашому дослідженні ризик R визначається за формулою: R = P×S, де: S – серйозність наслідків впливів небезпечних факторів; P – імовірність виникнення небезпечного фактора. Для кожного виявленого небезпечного фактора (ризику) оцінюється можлива серйозність наслідків. Для визначення серйозності наслідків використовується вся доступна інформація про можливі нещасні випадки, ДТП, викликані небезпечними факторами, зібрана у персоналу транспортних компаній та у компанії “Рапід” зокрема. Накопичення та систематизація інформації про нещасні випадки та ДТП здійснюється відповідно до вимог Інструкції з оформлення поліційних матеріалів про адміністративні правопорушення у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху, зафіксованих не в автоматичному режимі, затвердженої наказом МВС України від 07.11.2015 р. № 1395.
Тут потрібно пояснити, що на підприємстві проводиться постійний моніторинг та аналіз протоколів, складених на водіїв підприємства у випадку порушення ПДР або виникнення дорожньо-транспортної пригоди. Для кожного виявлення небезпечного фактора оцінюється ймовірність виникнення небезпечного фактора. Для виявлення цих даних знову ж таки використовується метод збору інформації шляхом опитування водіїв (а їх у компанії працює понад 120 осіб) після кожного рейсу та аналізу протоколів ДТП, включаючи дані про нещасні випадки, ДТП, викликані небезпечними факторами.
Оцінка ризиків та управління ними.
Оцінка ризиків здійснюється відповідно до таблиці 2. Виходячи з таблиці, встановлюємо категорію ризиків:
1–4 бали – прийнятний (незначний) ризик;
5–9 балів – допустимий ризик;
10–12 балів – середній ризик;
14–20 балів – серйозний ризик;
21–49 балів – неприйнятний (недопустимий) ризик.
Якщо встановлено, що ризик потрапляє в категорію «неприйнятний», то виконання роботи забороняється до усунення впливу небезпечного фактора або зниження його впливу принаймні до категорії «серйозного» ризику. Якщо ризик потрапляє в категорію «серйозний», то виконання робіт проводиться тільки після перевірки всіх передбачених заходів безпеки та виконання попереджувальних дій, встановлених у карті оцінки ризиків. При виявленні ризику «середньої» категорії контроль виконання попереджувальних дій здійснюється відповідно до вимог системи управління охороною праці та безпекою руху. Якщо ризик потрапляє в категорію «прийнятний», то перевірки проводяться щоденно. Результати оцінки ризиків використовуються при виконанні та контролі передбачених попереджувальних дій. У разі виникнення нещасних випадків (ДТП) керівник ідентифікує ризики та організовує оцінку ризиків в галузі охорони праці та безпеки дорожнього руху, використовуючи протокол ідентифікації та оцінки ризику.
Практичне застосування. У процесі дослідження ми розглянули п’ять типів ризиків.
1. Ризики, пов’язані з технічним станом автомобіля: зламання автомобіля в дорозі, розрив шини, нерівномірний знос гальмівних колодок, несправні свічки та інше.
2. Ризики, пов’язані з навколишнім середовищем: поганий стан дорожнього покриття, маневрування водія в обмеженому просторі, наїзд на перешкоду, вплив різких змін температур.
3. Ризики, пов’язані з матеріалами та вантажем: випадання вантажу, перекидання автомобіля.
4. Ризики, пов’язані з людським фактором: порушення режиму праці та відпочинку водієм, відхилення функціонального стану від норми – гнів, страх, стрес; наїзд на пішохода, велосипедиста та ін.; недотримання дистанції, обгін.
5. Ризики, пов’язані з технологією (методом): зупинка вузлів і агрегатів.
За кожним з ризиків були виявлені небезпечний фактор, наслідки ризику, визначені діючі заходи з запобігання ризику і, звісно ж, був призначений відповідальний за виконання заходів з запобігання та людина, яка повинна здійснювати контроль виконання проведеної роботи. В цій же таблиці відображений рівень ризику до проведення попереджувальних дій і після них. Усі ці дані занесені у зведену таблицю, витяги з якої наведені нижче.
Таблицю в повному обсязі можна буде подивитися в найближчому номері журналу «Вісник АсМАП України». Наприклад, існує такий небезпечний фактор, як прострочені, несправні вогнегасники та комплекти АДР (ризик, пов’язаний з техстаном автомобіля.
Наслідками такого небезпечного фактора може бути знищення автомобіля і травмування учасників дорожнього руху.) Ймовірність виникнення такого ризику оцінюється в 2 бали, серйозність наслідків – в 6 балів, виходячи з формули R = P х S, рівень ризику оцінюється в 12 балів (середній ризик). Дієвими заходами по запобіганню такого ризику є елементарне (але таке важливе) дотримання термінів експлуатації комплектуючих. Або ж інший приклад, з тієї ж категорії ризиків, – несправні свічки в автомобілі.
Наслідки – не згоряння палива, втрата потужності двигуна, нерівномірна робота двигуна, ДТП. У цьому випадку ймовірність виникнення такого ризику оцінюється в 4 бали, серйозність наслідків – в 5 балів, рівень ризику оцінюється у 20 балів (серйозний ризик). У такому випадку автослюсар, водій і менеджер сервісного центру повинні строго дотримуватися порядку перевірки технічного стану автомобіля.
Сподіваюся, наш досвід з управління ризиками на транспортному підприємстві допоможе нашим колегам і сприятиме зниженню рівня травматизму на наших дорогах.
Для практичного застосування описаного вище досвіду можна використовувати зведену таблицю «Ризики на робочому місці водія».
Начальник служби охорони праці та безпеки руху АТ “КВК” РАПІД” В.В.Міхнов